Μετάβαση στο περιεχόμενο Skip to sidebar Skip to footer

Ένας δημιουργικός τρόπος να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να μεγαλώσουν τις προτάσεις τους και να χρησιμοποιούν και προσδιορισμούς σε αυτές είναι η χρήση των Παραμυθοκαρτών από μια άλλη οπτική.

Συγκεκριμένα, ο στόχος εδώ δεν είναι η δημιουργία ή η αφήγηση μιας φανταστικής ιστορίας, αλλά η αξιοποίηση των εικόνων ως ερέθισμα για να εμπλουτιστεί μια πρόταση.

Γράφει η Ρία Κορατζοπούλου, φιλόλογος

Τι θα χρειαστούμε:

  • Μια πλαστικοποιημένη κόλλα Α4 ως ταμπλό εργασίας.
  • Μαρκαδόρους για ασπροπίνακα σε διάφορα χρώματα.
  • Παραμυθοκάρτες
  • Σφουγγάρι πίνακα ή μωρομάντηλο.

Πώς θα παίξουμε;

  • Το παιδί τραβάει μία ή δύο ή τρεις κάρτες και τις τοποθετεί στο πάνω μέρος του ταμπλό με όποια σειρά θέλει.
  • Παρατηρώντας την εικόνα (όταν τραβάει μια κάρτα) ή συνδυάζοντας τις εικόνες (όταν τραβάει δύο ή τρεις κάρτες) γράφει μια απλή πρόταση.
  • Στη συνέχεια, εμπλουτίζει την πρόταση με προσδιορισμούς ανάλογα με αυτό/αυτά που βλέπει ή φαντάζεται.
  • Σβήνει και ξανά από την αρχή.

Παράδειγμα με μία κάρτα.

Παράδειγμα με δύο κάρτες.

Παράδειγμα με τρεις κάρτες.

Παρατηρήσεις:

  • Κάθε φορά που το παιδί προσθέτει έναν προσδιορισμό τον γράφει με διαφορετικό χρώμα για να φανεί η διαφορά στο μέγεθος της πρότασης.
  • Αν το παιδί δυσκολεύεται σε μεγάλο βαθμό, του δίνουμε εμείς μια έτοιμη απλή πρόταση και με ερωτήσεις του τύπου (πότε, πώς, πού, γιατί κ.ά.) το βοηθάμε να τη μεγαλώσει. Άλλωστε θα βοηθήσει πολύ το οπτικό ερέθισμα.

Η παραπάνω διδακτική πρόταση θεωρώ ότι είναι κατάλληλη για όλες τις τάξεις του δημοτικού και τη προσαρμόζετε εσείς ανάλογα με το μαθησιακό επίπεδο των μαθητών σας. Ιδανικό και για την ειδική αγωγή αλλά και τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας στα πρώτα επίπεδα ελληνομάθειας.