Μετάβαση στο περιεχόμενο Skip to sidebar Skip to footer

Οι κυρίες Πτώσεις ψάχνουν συντροφιά στων Παραμυθοκαρτών τα ουσιαστικά

Γράφει η Ρία Κορατζοπούλου, φιλόλογος

Πόσο ανιαρή και δύσκολη μπορεί να φανεί η εκμάθηση διάφορων φαινομένων της Γραμματικής στους μαθητές/μαθήτριες και κυρίως σε αυτούς/αυτές των μικρότερων τάξεων; Αυτό το ερώτημα με οδήγησε στο να σκεφτώ μία διαφορετική  δραστηριότητα για την κλίση των ουσιαστικών, ιδανική για τις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Θα χρειαστούν  οι ταμπέλες με την οπτικοποίηση/προσωποποίηση των τεσσάρων πτώσεων, οι Παραμυθοκάρτες και φυσικά πολλή φαντασία!

Υλικά για τις ταμπέλες και οδηγίες κατασκευής

  • 8 γλωσσοπίεστρα μικρού ή μεγάλου μεγέθους (ίδιο χρώμα ανά δύο)
  • Πινέζες χρωματιστές ή κόλλα
  • Χαρτί λευκό Α4 ή Χαρτόνι χοντρό
  • Διαφάνειες πλαστικοποίησης
  • Ψαλίδι
  • Μαρκαδόροι (προαιρετικά)

Βρίσκετε έτοιμες εικόνες ή σχεδιάζετε εσείς σε ένα χαρτί ή ένα  χαρτόνι τέσσερις διαφορετικές γυναικείες φιγούρες που να αντιστοιχούν στις τέσσερις πτώσεις και γράφετε από κάτω  το όνομα της πτώσης. Φροντίστε η απεικονιζόμενη γυναίκα να έχει έκφραση αντίστοιχη με τη λειτουργία της πτώσης (π.χ η κυρία Κλητική να κρατάει ένα μεγάφωνο γιατί φωνάζει).  Κόβετε σε καρτέλες και τις πλαστικοποιείτε. Καρφιτσώνετε με την πινέζα ή κολλάτε την κάθε καρτέλα σ’ ένα γλωσσοπίεστρο. Φροντίστε να συνδυάσετε την κάθε πτώση με ένα συγκεκριμένο χρώμα (π.χ κίτρινα γλωσσοπίεστρα για τη γενική ενικού και πληθυντικού αντίστοιχα).

Οδηγίες παιχνιδιού

  • Το παιδί τραβάει επτά κάρτες από τις επτά κατηγορίες των Παραμυθοκαρτών και γράφει μια ιστορία.
  • Το παιδί κυκλώνει με ένα χρώμα μόνο τα ουσιαστικά στην ιστορία που έγραψε.
  • Ο εκπαιδευτικός κάνει την εξής ερώτηση στο παιδί: «Ποια κυρία πτώση λέει αυτό το ουσιαστικό;» και το παιδί σηκώνει την ταμπέλα της πτώσης στην οποία βρίσκεται το συγκεκριμένο ουσιαστικό.
  • Ο εκπαιδευτικός συνεχίζει με ερωτήσεις του τύπου: «Πώς θα το έλεγε αυτό το ουσιαστικό  η κυρία Κλητική ενικού ή η κυρία Αιτιατική πληθυντικού», έτσι ώστε τα παιδιά απαντώντας να γράψουν ή να πουν  τα ουσιαστικά και σε άλλες πτώσεις.
  • Επαναλαμβάνετε την ίδια διαδικασία όσες φορές χρειάζεται  μέχρι να εξαντλήσετε όλες τις πτώσεις σε όλα τα ουσιαστικά της ιστορίας.
  • Φυσικά η δραστηριότητα μπορεί να προσαρμοστεί αντίστοιχα και για τα επίθετα ή για συνεκφορές (επίθετο + ουσιαστικό).