Μετάβαση στο περιεχόμενο Skip to sidebar Skip to footer

Το τηλεσκόπιο της Φαντασίας

Γράφει η Ρία Κορατζοπούλου, φιλόλογος

Θα θέλατε να προσθέσετε ένα εργαλείο που διεγείρει ακόμη περισσότερο τη φαντασία των παιδιών στα παιχνίδια σας με τις Παραμυθοκάρτες; Θα θέλατε να διδάξετε με έναν πιο δημιουργικό τρόπο τα είδη των εικόνων που υπάρχουν στα λογοτεχνικά κείμενα;
Τότε ιδανικό θα ήταν το Τηλεσκόπιο της Φαντασίας που μπορείτε να το φτιάξετε μόνοι σας με απλά υλικά στο σπίτι.

  • Θα χρειαστείτε: 

    • Μία κυλινδρική χάρτινη βάση από ρολό χαρτί ή πέντε κυλινδρικά χάρτινα ρολά από χαρτί υγείας
    • Χαρτόνι σε ένα χρώμα και με υφή της επιλογή σας
    • Χαρτόνια σε πέντε διαφορετικά χρώματα της επιλογής σας
    • Το στόμιο ενός μπουκαλιού νερού
    • Έναν κύκλο πλαστικοποιημένο διαφανή
    • Μαρκαδόρους

 

  • Οδηγίες κατασκευής

    • ‘’Ντύνετε’’ με το χαρτόνι της επιλογή σας την κυλινδρική βάση χρησιμοποιώντας κόλλα ή συρραπτικό. Αν επιλέξατε τα μικρά ρολά τα κολλάτε πρώτα μεταξύ τους με κόλλα της επιλογή σας ή τα ενώνετε βάζοντας το ένα μέσα στο άλλο έτσι ώστε να σχηματιστεί η βάση του τηλεσκοπίου.
    • Τοποθετείτε με κόλλα σιλικόνης το στόμιο του μπουκαλιού στο πάνω μέρος του τηλεσκοπίου.
    • Τοποθετείτε με κόλλα σιλικόνης τον διαφανή κύκλο στο κάτω μέρος του τηλεσκοπίου για να χρησιμεύσει ως φακός.
    • Κόβετε πέντε ταμπέλες (μία από κάθε χαρτόνι διαφορετικού χρώματος που επιλέξατε) και γράφετε σε καθεμία από αυτές τα είδη των εικόνων: οπτικές, κινητικές, ακουστικές, οσφρητικές, γευστικές. Τις κολλάτε σε διάφορα σημεία του τηλεσκοπίου.
    • Προσπαθείτε να οπτικοποιήσετε τα ονόματα των εικόνων χρησιμοποιώντας χαρακτηριστικά σύμβολα π.χ ένα μάτι στις οπτικές, ένα αφτί στις ακουστικές κτλ.

• Διδακτικές προτάσεις:


Για παιδιά από α’ έως δ’ δημοτικού:

  • • Το παιδί τραβάει μία κάρτα από τις εφτά χρωματικές ομάδες των Παραμυθοκαρτών.
    Φτιάχνει προφορικά ή γραπτά τη δική του φανταστική ιστορία.
    • Στη συνέχεια, ζητάτε από το παιδί να ξαναδεί τις κάρτες αυτή τη φορά μέσα από το Τηλεσκόπιο της Φαντασίας. Στόχος είναι να φανταστεί εκ νέου πώς θα ήθελε να είναι τώρα ο ήρωας που έτυχε, σε ποιον νέο τόπο, ποιο νέο εμπόδιο θα συναντούσε κτλ. Στην ουσία φαντάζεται ένα εναλλακτικό σενάριο με τις κάρτες που έχει ήδη τραβήξει και φτιάχνει μια δεύτερη καινούρια ιστορία.
    • Επειδή οι όροι οσφρητικές, κινητικές κτλ θα είναι δύσκολοι για τα παιδιά αυτών των ηλικιών, καλό θα ήταν να ζωγραφίσετε μόνο τα σύμβολα για κάθε είδος εικόνας και να παραλείψετε τα ονόματα τους. Εξηγείστε απλά τη λειτουργία τους με λέξεις-κλειδιά (π.χ στην εικόνα που φαντάστηκες με τα βατραχάκια να χορεύουν πάνω στον πάγο υπάρχει έντονη κίνηση ή στην εικόνα που φαντάστηκες με την κακιά μάγισσα να μεταμορφώνεται σε πριγκίπισσα σε έναν ανθισμένο κήπο νιώθουμε τις ευωδιαστές μυρωδιές των λουλουδιών).
  • Για παιδιά ε’ δημοτικού έως γ’ γυμνασίου

    Η διαδικασία είναι παρόμοια με πριν. Αλλάζουν τα εξής:

    • Αφού το παιδί φτιάξει την πρώτη ιστορία με τις Παραμυθοκάρτες, του ζητάτε στη συνέχεια να ενσωματώσει σε αυτήν εικόνες από το λογοτεχνικό κείμενο που διδάχθηκε στην τάξη.
    • Χρησιμοποιεί το Τηλεσκόπιο της Φαντασίας για να χαρακτηρίσει τις εικόνες αυτές ως κινητικές, οπτικές κ.ά
    • Φτιάχνει και μια δεύτερη ιστορία χρησιμοποιώντας το Τηλεσκόπιο της Φαντασίας και τις ίδιες Παραμυθοκάρτες. Κάνει όποιες αλλαγές φαντάζεται και χαρακτηρίζει εκ νέου τις εικόνες.
    Σημείωση: Συμπληρωματική ενδιαφέρουσα ιδέα θα ήταν να ζητηθεί από τα παιδιά όλων των προαναφερόμενων ηλικιών να εικονογραφήσουν τις εικόνες που φαντάζονται δίνοντας έμφαση στην αίσθηση που κυριαρχεί κάθε φορά (όσφρηση, ήχος, γεύση κ.ά) .
    Υ.Γ Μπορείτε φυσικά να συνδυάσετε το Τηλεσκόπιο της Φαντασίας με τις Παραμυθοκάρτες και με όποιο τρόπο εσείς σκεφτείτε ανάλογα πάντα με τις μαθησιακές ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών σας.