Μετάβαση στο περιεχόμενο Skip to sidebar Skip to footer

Παραμυθοκάρτες | Ρήματα

Παραμυθοκάρτες, συναισθήματα και προσωπικά-απρόσωπα ρήματα!

Η Ρία Κορατζοπούλου, φιλόλογος μας έστειλε δύο διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους προσεγγίζει τις Παραμυθοκάρτες με τους μαθητές της. Τους βρήκαμε εξαιρετικά ενδιαφέροντες και σας τους παρουσιάζουμε.

Κύβος-Ζάρι συναισθημάτων:

Στο μάθημά της η κα Κορατζοπούλου ένωσε τις Παραμυθοκάρτες από δύο σετ: Το Νησί της Φαντασίας και το Μαγικό Βασίλειο κι έφτιαξε με χαρτόνι ένα ζάρι  (βλ. εικόνα). Ένα ζάρι που η κάθε πλευρά του έχει πάνω σχεδιασμένη μία φατσούλα με ένα συναίσθημα. Τα βήματα που ακολούθησε είναι τα εξής:

  1. 1. Το παιδί διαλέγει 7 κάρτες (1 από κάθε χρώμα) και του δίνει το πολύ 10 λεπτά να τις κοιτάξει προσεκτικά και να σκεφτεί μία φανταστική ιστορία.
  2. 2. Ρίχνει το ζάρι. Ανάλογα με ποια πλευρά του κύβου έχει πετύχει και τι δείχνει (π.χ. χαρά) το παιδί αφηγείται την ιστορία του προσδίδοντας το ανάλογο συναίσθημα σε όποιον από τους ήρωες της ιστορίας, θεωρεί πως ταιριάζει περισσότερο.

Εναλλακτικά, αυτό μπορεί να γίνει και μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Μέσα από τη δραματοποίηση έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει το συναίσθημα που έτυχε μέσα από έναν διάλογο ή έναν μονόλογο που θα ενσωματώσει στην αφήγηση. (Διδακτικές χρήσεις σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου)

Ο Κύριος Προσωπικός και ο κύριος Απρόσωπος:

Σε αυτή τη δραστηριότητα το παιδί αφού επιλέξει τις κάρτες του, κρατάει τις ταμπέλες του κ. Προσωπικού και του κ. Απρόσωπου σαν μαριονέτες και προσπαθεί να τις συνδυάσει με τις κάρτες του (βλ. εικόνα). Αυτοί οι δύο θα είναι οι πρωταγωνιστές ανεξάρτητα από την ιστορία που θα εμπνευστεί. Μεταξύ τους θα αναπτυχθεί ένας διάλογος, με στόχο να αφηγηθούν αυτή την ιστορία. Μοναδικός περιορισμός είναι να φαίνονται τα χαρακτηριστικά των απρόσωπων και των προσωπικών ρημάτων (π.χ. τα προσωπικά κλίνονται σε όλα τα πρόσωπα ενώ τα απρόσωπα συναντώνται μόνο στον γ΄ ενικό). Έτσι, δημιουργικά και με έναν πιο διασκεδαστικό τρόπο το παιδί μαθαίνει να ξεχωρίζει τα προσωπικά από τα απρόσωπα ρήματα και να κατανοεί καλύτερα (μέσα από την οπτικοποίηση με τις ταμπέλες) τα χαρακτηριστικά τους.
(Διδακτικές χρήσεις σε Νεοελληνική Γλώσσα και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γυμνασίου)